Envisioning Management Consulting
Profiel
Aanpak
Portfolio
Literatuur
Relaties
Publicaties
Zoeken
Contact
Literatuur van Envisioning


LIVING STRATEGY

Linda Gratton

"If, as we often say, People are the most important assets in our companies, it is time to develop business strategies that people can live in"

Linda Gratton wil in haar boek duidelijk maken dat als het ons ernst is met strategie door en voor mensen dat het management daar dan ook maatregelen bij neemt die deze visie ondersteunt. Te veel wordt geroepen dat mensen de belangrijkste bron voor een organisatie zijn, terwijl het management zich lijkt te focussen op "het grote graaien" aan de hand van winstdoelen, leidend tot vergroting van de optie- en aandeelwaarde.

Living Strategy

 

Het aandeelhouderswaardetijdperk zoals dat het afgelopen decennium uit de VS is komen overwaaien lijkt haar hoogtepunt voorbij te zijn. De beurs is in elkaar gezakt ten opzichte van de euforie in 2000 en het begrip "zingeving" wordt steeds belangrijker.

Het boek Living Strategy is één van de eerste publicaties, waarop er de komende jaren nog een groot aantal zullen volgen. Het werkt namelijk een strategieontwerp voor organisaties uit gebaseerd op zowel marktdoelstellingen als doelstellingen om medewerkers te boeien en binden.

Enkele citaten uit het boek:

  • There is fundamental difference in human capital as compared to financial and technology capital
  • Understanding these fundamental differences leads towards a whole new paradigm in managing organizations
  • Business strategies can only be implemented by human capital
  • The creation of a strategic approach on human capital asks for in depth dialogue throughout a company

Gratton werkt bijgaand schema voor strategievorming in haar boek verder uit. De basis onder alles is het begrip VERTROUWEN dat tussen directie en medewerkers dient te worden hersteld.

The new agenda: Strategy principles, the tenets.


Echte verandering in organisaties hebben tijd nodig om de mensen te kunnen laten aanpassen. Terwijl directies steeds sneller willen veranderen en denken in termen van 1 à 1,5 jaar, blijkt uit onderzoek dat echte veranderingen in organisaties 5-7 jaar tijd vragen.
Mensen willen graag werken in organisaties waar hun bijdrage werkelijk telt, zij van hun fouten mogen leren en gewaardeerd worden om hun succes. Hun succes is het organisatie succes. Is dat "slappe hap management"? Ik dacht het niet ….. wie kent zulke organisaties die deze vorm van vertrouwen echt weten te realiseren?

3